1952 JAGUAR XK 120 ROADSTER

Bu özel Jaguar’ı Ural Ataman Klasik Otomobil Müzesi’nde daha yakından keşfedebilirsiniz. Geçmişi, kurucusu William Lyons ve gövde imalatçısı Swallow Company’e uzanan Jaguar’ın ismini, Lyons, şirkete SS Cars Ltd. adını verdiği dönemde, ilk defa 1935 yılında bir salon (Sedan) otomobilin modelinde kullandı. İsim, savaş sona ermeden şirket ismi ve marka oldu. Jaguar, SS100’ün 1940 yılında üretimine son verdikten sonra, ilk spor otomobili XK 120’yi, alüminyum gövde ile 1948 sonunda tanıttı. İngiliz pazarı için düşünülen 4 silindirli küçük motordan vazgeçilerek, yeni, düz 6 silindirli, üstten kam milli (DOHC) XK motoru kullanıldı.

Stiline, başkan William Lyons’ın karar verdiği iki kişilik Roadster’in tasarım kodu XK 120, daha sonra model ismi olarak kabul edildi. 1950’de, 51 kg daha ağır olan çelik gövdeye geçildi. 1951 yılında İsviçre Geneva Motor Show’da, 1938 SS100 Coupe’nin aynı profili ile kapalı model Fixed-Head Coupe (FHC) tanıtıldı. 1953’de de, Convertible Drophead Coupe (DHC) üretime girdi.

Müzemizdeki beyaz eşi ile Amerika’dan getirilen bu siyah XK 120, yarış için hafif bir gövde ile Browns Lane, Coventry’de üretildi. Amerika ve İngiltere’de birçok gösteriye katıldı. Zamanında, dünyanın en hızlı seri imalat otomobili olan XK 120 de, SS100 gibi yarış konusunda ciddi bir rol oynadı. 1949 yılında ‘British Racing Driver’s Club Meet’ yarışına katılan üç XK 120’den ikisi, birinci ve ikinci oldular.

1950’de Stirling Moss, TouristTrophy’yi; Lyons’ın damadı Ian Appleyard da 1950, 1951, 1952 Alpine, 1951’de de RAC ve Tulip Rallylerini kazandılar. 1952’de Stirling Moss, Jack Fairman ve Bert Hadley, Paris yakınındaki Linas-Montlhery tur yarışında, yedi gün yedi gece bir XK 120 Coupe ile, ortalama 100 mph (160 km) hız yaparak 168 saat içinde sekiz kez dünya rekoru kırdılar. İki parçalı ön camı deniz motorlarından esinlenen Roadster, camı sökülüp küçük Aeroscreen yarış camı takıldığında, hızı 219 km’ye (136 mph) erişebiliyor. İmalatının beşinci yılında 12,078 adet üretiminin ardından XK 120, yerini XK 140’a bıraktı.

 

Özellikleri

Motor Jaguar XK6 3.4 Litre, 6 Silindir, Düz, DOHC, Benzinli, 3442 cc. (210.1 cu. inch), 160 Beygir, 5200 Devir, İkiz SU H6 Karbüratör

Çap x Strok: 83 x 106 mm

Vites Kutusu: Düz, 4-ileri, senkronize, yerden

En Yüksek Hız: 201 kms

Hızlanma: 0-100 kms 10.6 s

Gövde: Çelik, açık, iki kişilik (OTS)

Şasi: Çelik, kutu kesitli, merdiven şekilli

Süspansiyon: Ön, bağımsız, çift salıncak, burulma çubuğu, amortisör. Arka, yarı eliptik yaprak makas, Girling PV7 amortisör.

Elektrik Sistemi: 12 Volt (2 x 6) / 64 Amper s.

Frenler: Hidrolik, servo; ön, arka kampana (Girling)

Dingiller Arası: 2591 mm

Uzunluk: 4394 mm

Genişlik: 1575 mm

Yükseklik: 1334 mm

Ağırlık: 1245 kg

Ön İz Genişliği: 1295 mm

Arka İz Genişliği: 1270 mm

Lastik Ölçüsü: 6.00 - 16

Ural Ataman Klasik Otomobil Müzesi Arşivi


Turing Kültür Sanat YouTube Kanalı

Turing Kültür Sanat YouTube Kanalı
crosschevron-down