1967 LINCOLN CONTINENTAL

1958 yılından beri şasisiz Uni-body gövde ile üretilen Continental`in Elwood Engel tasarımlı, 1961 modelinin SS-100-X kod numaralı özel tören otomobilinde, Amerika`nın 35. Başkanı John F. Kennedy suikast sonucu öldürüldü. Üzücü olay, 4 kapılı Convertible Continental`lerin klasikleşmesinde etkili oldu. SS-100-X olaydan sonra yenilenerek 1962 modelin panjuru takıldı ve uzun yıllar White House için kullanıldı. Şimdi Dearborn`daki Ford Müzesi`nde korunuyor. Bu sayımızda tarihe tanıklık etmiş olan bu özel otomobili tanıyoruz.

Amerika`nın “Üç Büyükler”inden Ford`un, Cadillac`a rakip olan en lüks markası Lincoln`un hikayesi, 1919 yılında Henry Martyn Leland`ın, Lincoln Motor Company`i kurması ile başladı. Hedefleri Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra Liberty uçak motorlarını imal etmek ve çok iyi bir otomobil üretmek olan Leland, hayranı olduğu Abraham Lincoln`ün adını verdiği ilk otomobili 14 Eylül 1920’de tamamladı.İki ayrı uzunluktaki şasi üzerinde sekiz model ile üretimi sürdüren Lincoln`lerde 357,8 cu. inç (5863 cc.), 81 beygir gücünde V8 bir motor vardı. Yılsonuna kadar 834 otomobil imal edildi. Fakat 1921 sonunda, ayda üretilebilen sadece 400 otomobil, şirketi ve 151 satıcıyı ekonomik bakımdan tatmin edemeyince, Henry ve oğul Wilfred, 1922 yılında 3407 adet Lincoln üretildikten sonra, markayı satın alması için Ford’a teklif ettiler. İflas eşiğindeki şirkete biçilen 8 milyon dolara borçlar da eklenince, Ford, Lincoln Motor Company’yi 12 milyon dolara satın aldı. Anlaşmaya göre yönetimde kalması kararlaştırılan baba-oğul Leland`lar, Ford idaresi altında sadece 4 ay kalarak ayrıldılar.

Aynı zamanda, Müzemizdeki 1966 Lincoln Continental`in de 1961 yılındaki tasarımı ile de tanınıyor. Bu yıl Dodge’lar 6 seri ile tanıtıldılar. 111 inch (281.94 cm) dingil mesafeli küçük Dart serisi, 117 inch (297.18 cm) dingil mesafeli Coronet ve Charger, 122 inch (309.88 cm) Polara ve Monaco ile bu yılın yeni küçüğü 110 inch (279.40 cm) Challenger. Coronet beş seride 17 ayrı model ile tanıtıldı. Coronet De Luxe’ün üç, Coronet 440 ve Coronet 500’ün beş, Coronet Super Bee ve Coronet R / T’nin ikişer modelleri var. Coronet’in spor serisi Charger, fastback stili bir hardtop coupé olarak 1966 yılında üretilmeye başlandı. 1970’in yenisi ise küçük harika, ChallengerLeland`ın Lincoln`ü, el değiştirdikten sonra yine estetiği kuvvetli, akıllı tasarımlara sahip Edsel Ford`un en mükemmel otomobili olma yolunda Cadillac’a rakip kalitede geliştirilmeye başlandı. 1922’de Edsel, Lincoln başkanlığına geçti. İlk işi, Lincoln satıcılarını kapatıp, satışları Ford bayileri ile yapmak oldu. 1924’de motorun gücü 90 beygire yükseltildi. Mükemmel kalitedeki Lincoln`- ler, 4500 – 8000 dolar arasında satılırken, çıplak şasilere, Fleetwood, Judkins, Dietrich, Brunn, Le Baron, Derham, Murray tarafından özel gövdeler yapılmaya başlandı. Artık Lincoln, bükülebilen direksiyon, ceviz direksiyon simidi, üç ton renk kombinasyonu ile satılmaya başlandı. Dietrich’in Club Roadster’i, Avrupa`nın en iyisi seçilerek 1927’de Concours d`Elegance Paris’te altın şeref madalyası kazandı. 1932 yılında Ford tasarımlı L ve K serileri yerini “Klasiklerin Klasiği Lincoln” olarak adlandırılan KB serisine ve 1935 yılında stilist John Tjaarda`nın tasarımı, Lincoln`e çok farklı bir boyut kazandıran, Mercury ile Ford arasında yer alan küçük Zephyr`in üretimine başlandı.

Continental, 1940 yılı başında, Zephyr`in özel ve az sayıda üretilen bir serisi olarak tanıtıldı. Otomotivin en güzel tasarımı olarak adlandırılan otomobil, bu yıl Convertible Cabriolet modeli olarak sadece 54 adet, yılsonunda tasarlanan Coupé modeli de 350 adet üretildi. 120 beygir gücünde 292 cu. inç (4785 cc.) V8 motorlu bu arabalardan Zephyr ismi 1941 yılında kaldırıldı. Bu yılda 400 Convertible ve 850 Coupé Continental üretildi. 10 Şubat 1942`de tüm otomotiv endüstrisinin savaş üretimine başlaması ile Continental imalatı da durdu. 13 Eylül 1945`de, 1946 Lincoln tanıtıldı. Ön görünümleri ve krom aksesuarlar dışında 1942`lerden farklı değillerdi. 466 Continental`in üretildiği bu yıl, Zephyr üretimi de sona erdi. 1948 yılında, on yıl içinde toplam 5324 adet satılan Continental’e de son verildi. Bu sonlandırma, 1943 yılında Edsel Ford`un ölümü ile başladığı da söylenebilir.

Yedi sene sonra 1955 yılının Ekim’inde, Lincoln Mark II Serisi adı altında 1956 Continental`i tanıttı. Modern bir klasik kalitesindeki otomobilin fiyatı 9695 dolardı. İki yıl üretimde kalan bu şık tasarım 1769 adet üretildikten sonra yerini ‘Lüks Tekne’ adı verilen 1958`in yeni tasarımı Mark III`e, sonraları Mark IV ve Mark V`e bıraktı. 1961 yılında, tasarımı Elwood Engel tarafından yapılan Mark`sız, ters arka kapılı modelleriyle, yeni Sedan ve Convertible tanıtıldı. Endüstri tasarımında bronz madalyaya sahip bu Lincoln Continental’ler, 1965 yılında, Müzemiz modelinin ilk yılı olan 1966 tasarımı ile son buldu.

Beş yıl içinde toplam 163,931 adet üretilen 82/86 serisi Continental`ler en popüler dört kapılı klasik Continental’ler oldular. Amerika’nın 35. Başkanı John Fitzgerald Kennedy`nin 1963 yılında, özel yapım SS-100-X kodlu 1961 bir Convertible içinde suikaste kurban gitmesi de Marka`yı unutulmaz yaptı. 1966 – 1969 yılları arası tasarımı Müzemiz Convertible`ının bu 1967 örneği ile 4 kapılı Convertible’lar sona eriyor. 1958 yılından beri kullanılmakta olan şasisiz tek parça gövdeye sahip bu Continental, Arnott (Buzz) Grisinger tarafından tasarlanan Cord 810’dan esinlenen bir ön görünüme sahip. Otomobil, 7566 cc. hacmindeki 340 beygirlik V8 motoruyla, bu görkemli haline rağmen, rahatça, saatte 200 km hız yapabilir. 1967 Convertible Continental`ler 2276 adet üretildiler ve yılın en lüks modeli olarak 6.449 dolara satıldılar.

Özellikleri

Motor: Lincoln, V8, OHV, Benzinli, 7566 cc. (461.7 cu. inch), 4 Boğazlı Karbüratör, 340 Beygir , 4600 Devir

Çap x Strok: 111 x 97 mm
Vites Kutusu: Otomatik (Turbo-Drive), 3-ileri, gezici dişli, direksiyondan
En Yüksek Hız: 200 kms
Hızlanma: 0-100 kms. 10.5 s
Gövde: Çelik, birleştirilmiş tek parça
Süspansiyon: Ön, helezon yay ve amortisör
Elektrik Sistemi: 12 Volt /75 Amper s
Frenler: Çift hidrolikli sistem. Ön disk, arka kampana
Dingiller Arası: 3200 mm
Uzunluk:5610 mm
Genişlik: 2024 mm
Yükseklik: 1384 mm
Ağırlık: 2497 kg
Ön İz Genişliği: 1577 mm
Arka İz Genişliği: 1550 mm
Lastik Ölçüsü: 9.15 x 15

Ural Ataman Klasik Otomobil Müzesi Arşivi


Turing Kültür Sanat YouTube Kanalı

Turing Kültür Sanat YouTube Kanalı
crosschevron-down